• Post author:
  • Post category:Haven
  • Reading time:4 mins read

Vil du gerne i gang med at ro, men er i tvivl om hvordan du kommer i gang? http://romaskineguiden.dk/ hjælper dig godt og sikkert i gang med romaskinen. Uanset om du ønsker at træne på en romaskine derhjemme eller i fitnesscenteret er dr kyndig hjælp at hente. Roning på en romaskine er en god måde at træne din krop allround. Roning vil både styrke dine muskler i det meste af kroppen og forbedre din kondition ved at øge evnen til at optage ilt i blodet. Selv med korte trænings-intervaller får du en høj effektivitet ud af roning på en romaskine. 

romaskine træningscenter

Derfor er en romaskine et godt allround træningsredskab

En romaskine er at finde i ethvert fitnesscenter. Romaskinen er en af de motionsmaskiner der giver det højeste udbytte at allround kropstræning på kortest tid. Det er en effektiv måde at træne både muskelstyrke og kondition. Allerede ved første tag i rorpinden vil din puls stige. Ved blot at træne intervaller på 30 minutter, har du et stort forspring sammenlignet med dem der har anlagt 30 minutter med øvrige træningsformer. Det er yderligere videnskabeligt bevist at træning på en romaskine fremmer iltoptagelsen i blodet. Det vil du ikke kun mærke når du ror, men du vil også kunne drage nytte af effekten ved alle andre former for fysisk aktivitet. Yderligere vil romaskinen styrke din muskulatur mere eller mindre allround. Både balder og lår vil være aktive under træningen men især vil også arme, skuldre og de store rygmuskler blive styrket. Alt i alt vil selv korte ophold på en romaskine gøre en forskel for din krop. 

styrketræning fitnesscenter vægte

Anvend romaskinen korrekt for et fuldt udbytte 

Det er vigtigt at du anvender romaskinen korrekt så du undgår skader som følge af overbelastning og samtidig får et optimalt udbytte. En romaskine kan sagtens anvendes af nybegyndere, såvel som øvede, men der er enkelte ting man bør være opmærksom på inden opstart. Sæt dig i sædet og sikre dig at maskinen er forudindstillet korrekt. Både benlængden og modstanden har betydning for dit udbytte. Det er vigtigt at du ikke går for hårdt i krig med for høj en modstand hvis du ikke er i form til det. Det høje udbytte af den allround træning opnås ved at gentage bevægelser på romaskinen med en modstand der ikke overbelaster kroppens maksimalt. Når du starter, er det vigtigt at du først skubber imod med benene og derefter trækker i rorpinden med armene. Modtager du alt modstanden med armene, vil du potentielt kunne overbelaste skuldrene, da hele trækket vil være der og andre muskelgrupper vil aldrig komme effektivt i spil. Der er mulighed for træning på flere niveauer på romaskinen. hvilken form du er i og på hvilket niveau du er i forhold til roning, er det en skånsom og effektiv måde at træne hele kroppen på.