• Post author:
  • Post category:Diverse
  • Reading time:3 min(s) read

De afkøler og smører bevægelige dele, der forlænger deres levetid og beskytter dem mod at blive beskadiget. Der er forskellige typer af dem. Hvilken skal du vælge?

Hvilke typer motorolier er der?

Der skelnes som regel mellem fire hovedtyper af motorolie: Konventionel olie. Denne type olie findes i mange køretøjer.

Hovedårsagen til dette er, at det er billigt. Denne form for smøremiddel er velegnet til lette køretøjer, der kører i klimaer med milde vintre og uden meget varme om sommeren. De skal også skiftes oftere end syntetiske eller syntetiskblandingsolier.

Luksus konventionel olie. Dette er en slags undertype af den førstnævnte. I dag har de fleste nye biler det i deres systemer. Det er hovedsageligt egnede til lette køretøjer med lavt kilometertal. Jo mere sofistikerede motorerne bliver; jo flere krav skal olierne opfylde. Desværre er selv ikke luksus konventionelle olier ikke altid i stand til det.

Syntetisk olie. En syntetisk olie kan være lavet af op til tre syntetiske basevæsker. Desuden blander producenterne forskellige tilsætningsstoffer og andre specielle væsker. Disse kan være skuminhibitorer, anti-slidprodukter, friktionsmodifikatorer, rensemidler, viskositetsforbedringsmidler osv. I det store billede kan producenterne lave nye syntetiske olier, der ændrer proportioner, komponenter og endda skabe deres eget design af molekyler ensartede i størrelse og form. Denne egenskab gør det muligt for syntetiske smøremidler at blive langsommere opvarmet. Dog er disse olier meget dyrere end konventionelle.

Syntetisk-blandet (delsyntetisk) olie. Dette er et slags forsøg på at kombinere gode egenskaber ved syntetiske væsker og overkommelige priser på konventionelle. Disse produkter er en blanding af de to typer. De kan ikke tilbyde alle fordelene ved syntetiske olier, men de gør konventionelle væsker mindre flygtige, hvilket reducerer olietabet og øger brændstoføkonomien.

Disse væsker kan bruges både i lette køretøjer og i SUV’er eller pickup biler. Høj kilometertalolie. Denne type smøremidler blev specielt udviklet til køretøjer, der dækkede omkring 113 000 km. De indeholder specielle forseglingskonditioneringsanlæg til at beskytte og for at øge fleksibiliteten af tætningerne indeni kraftenheden. Både syntetiske og konventionelle olier kan bruges som base. De er imidlertid meget præcise: De kan være yderst fordelagtige for nogle motorer, som er helt ubrugelige for andre.

Hvornår skal jeg skifte motorolie?

Disse intervaller samt den type olie, som din bil har brug for, er specificeret i brugermanualen. Generelt afhænger olieskiftintervaller af, hvor meget du kører, hvilket køretøj du har, og hvilken type af motorolie du bruger:

Hver 2 000 km hvis dine ture ikke er længere end 16 mil;

Hver 5 000 km for ældre modeller;

Hver 8 000 – 12 000 km for nyere modeller der som regel kører 20 minutter eller mere med en jævn hastighed;

Hver 16 000 – 24 000 km for køretøjer der bruger syntetisk olie

Autodeleshop.dk er en førende butik til bildele

Planlægger du at skifte motorolie, men er i tvivl om, hvilken en du skal vælge? Spørg vores kompetente ekspedienter. De kan fortælle dig om fordele og ulemper ved hver olie og finde den, der passer både til dit køretøj og dit budget. Vi tilbyder en bred vifte af produkter fra velkendte producenter som Castrol, Shell, Total, Mobile 1, Wurth Triathlon og andre. Vi har rimelige priser, så du har råd til at købe de bedste produkter til dit køretøj.